SHANGHAI-LEKSIKON
Johannes V. Jensen om opium

Den danske forfatter Johannes V. Jensen var i begyndelsen af 1900-tallet i Shanghai, hvor han stiftede bekendtskab med opium. I ”Introduktion til vor Tidsalder” fra 1915 beskriver han røgens smag og duft:

Opiumsrøg smager og dufter som den gamle sorte Honning, der har staaet mange Aar i Staderne og næsten er bleven til Harpiks; som Malt; som alle de Blomster og Bier der nogensinde har summet og duftet i en evig Sommer mellem Solilden og den jomfruelige Jord, inden Tilværelseskampen kom ind i Verden; som brændende Rav dufter Opium, døde Fyrreskoves Sjæl, Naaletræer i Solbranden, der bliver levende igen efter Aartusinders Forløb; som Vokset paa den unge Pans Horn, naar han klør dem mod Barken af et Træ og bræger efter Dryaden; som min Veninde med et Faareskind om Livet og vor Unge hængende i en Pose bag paa, ved Baalet paa Steppen naar Ilden skammer sig for Sommersolen og gør sig næsten usynlig… milevidt summer Bier mellem Blomster, og er det Boghvedekager du bager til mig i Asken, og svier du dem lidt, du selv over Ilden blussende og svedent og sødt duftende, evigt elskede Steppe- og Sommerkvinde, som nu igen er frugtsommelig? Jeg nikker… som Søvn dufter du, som min Middagssøvn paa Steppen, med milevidt til alle Sider og Solen i Brynene, og Røgen af vildt Træ fra Baalet, og mine Heste som pisser ikke langt borte… som en lille Lur i tusind Aar dufter du, læg mig en af dine Fletninger paa Munden inden jeg sover hen, lad mig drage mit sidste Suk gennem dit Haar…

(Her fra Johannes V. Jensen: ”Introduktion til vor Tidsalder” , 3. udg. Gyldendal 1929 s. 165)


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 King of Jazz gi’r den gas
”The King of Jazz” Paul Whiteman er i Shanghai igen. Den popularitet der har givet ham dette tilnavn i hans hjemland, USA, er ikke spor mindre her.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Topstemning på Astor når Whiteman spiller op

Parrene strømmer på dansegulvet, så snart Paul Whiteman’s orkester slår de første toner an, og det er ikke så sært. Når den store orkesterleder stiller sig op foran den smukke påfuglescene og svinger dirigentstokken, spiller hele det dygtige ensemble mere medrivende, mere tillokkende end nogen andre. Sandsynligvis kan kun vor egen Whitey Smith måle sig her.

Store numre på repertoiret

Det er et stort katalog af ørehængere, Jazzkongen med det karakteristiske V-formede overskæg har med sig. Mest kendt er måske Gershwin’s Rhapsody in Blue, der som bekendt blev populariseret af netop Whiteman. Men der er mange andre. Vi spår, at den kælende The Birth of the Blues vil erobre verden i dette forår. Det er en genial sang!

Kan nås endnu

For dem der endnu ikke har oplevet The King of Jazz er der stadig muligheder. Ligesom sidste år gæster han nemlig Astor House hele foråret, hvor han både spiller op til Tea Party om eftermiddagen og de vilde aften- og nattefester, hvor et festklædt publikum slår sig løs og giver den lige så meget gas, som The King of Jazz! Det er ikke underligt, at nogle havner i hotellets springvand næsten hver eneste nat.

Billedet foroven er af Paul Whiteman med orkester. Jazzkongens ansigt med det karakteristiske overskæg pryder trommen. Wikimedia.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right