SHANGHAI-LEKSIKON
Fremtidsforestillinger

Forestillinger om en fremtid fyldt med teknologiske nyskabelser blev i løbet af 1800o-tallet populære i Europa og de områder, europæerne koloniserede. Den franske forfatter Jules Verne bev nok den kendteste kunstner indenfor denne genre. I 1900-tallets begyndelse blev fx H. G. Wells populær med science fiction om invasion fra Mars og mulighedheden for at rejse i tiden. Selvom malernes og forfatternes og lidt senere også filmkunstnernes værker ofte behandlede problemfyldte sider af udviklingen, var der i samfundet en dominerende tro på, at fremtiden ville blive bedre end nutiden. Man følte sig overbeviste om, at ny teknologi ville overvinde de problemer, der fandtes. I den trykte presse var billedfantasier om den fantastiske fremtid meget udbredte helt ind til 1960’erne, hvorefter erfaringer med atomvåben andre nye teknologier dæmpede fremtidsoptimismen noget. Men da havde den dog også holdt sig på trods af to verdenskrige.


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Den kinesiske stolthed
Det er en kendt sag, at det værste, der kan overgå en kineser, er at ”tabe ansigt”.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Når kineserne bliver beskyldt for at have begået fejl, offentligt irettesat, pågrebet for dårlig opførsel eller tyveri eller ikke magter at løse en opgave, siger man, at de ”taber ansigt”. Det nærmeste vi kan komme til at forstå, hvad udtrykket ”ansigt” her dækker over, er ”stolthed”.

Kineserne vil gøre alting for at “redde ansigtet”, uanset prisen og besværet, selv hvis det skulle betyde, at de bliver fyret. Den bedste måde at håndtere sine kinesiske tjenere på er at sørge for, at de ikke ”taber ansigt”. Om nødvendigt må man hellere bare fyre dem uden videre snak.

Tak til turistføreren All about Shanghai and Environs for disse oplysninger.

 

Pas især godt på, når De er ude for den europæiserede kineser. Hans overlade er blevet ferniseret med et lag af dannelse, men under dette er han sig pinligt bevidst om sin underlegenhed. Det gør ham om muligt endnu mere ærekær end andre kinesere.

 

 





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right