SHANGHAI-LEKSIKON
Danseværtinder

”Danseværtinder” tilknyttet de mange kabareter og natklubber var et udbredt fænomen i 1920’ernes og 1930’ernes Shanghai. De havde til opgave at danse med de mange mandlige gæster, som ved ankomsten købte et hæfte med et antal billetter, som hver gav adgang til en dans. Var en gæst særligt glad for en danseværtinde måtte han betale for flere danse i løbet af aftenen. Mellem dansene blev det forventet, at gæsten spenderede drinks på værtinderne.

For de relativt få enlige, hvide kvinder var der tilsvarende mandlige danse værter, de såkaldte gigoloer.

 Grænsen mellem dans og egentlig prostitution var hårfin. Prostitution var meget udbredt i Shanghai, og danseværtindernes position var oftest usikker og lønnen var dårlig. Der var derfor både pres for og incitament til, at danseværtinderne havde sex med kunderne.

 

Dansescene fra en natklub. Fra Lynn Pan: Shanghai Style 2008.

 

Dansescene fra en natklub. Ukendt.

 

 

 


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Nyt fra Jazz-fronten
Paul Whiteman, vores alle sammens King of Jazz, har i det sidste år fyldt alverdens dansegulve med sin skønne The Birth Of The Blues.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Hvis De ikke har nået det endnu, så skynd dem over på Astor House, hvor Whiteman som bekendt optræder hele foråret. Han har helt sikkert Birth of the Blues på repertoiret.

Melodien kender vi jo så godt. Men nyd lige de poetiske vers. De kan sagtens tåle at stå alene uden musikken:

 

Oh! They say some people long ago

were searching for a different tune.

One that they could croon

as only they can.

 

They only had the rythm so

they started swaying to and fro.

They didn’t know just what they had

and that is how the blues really began.

 

They heard the breeze in the trees

singing weird melodies.

And they made that

the start of the blues.

 

And from a jail came the wail

of a down hearted frail.

And they played that

as part of the blues.

 

From a whippoorwill out on a hill

they took a new note.

Pushed it through a horn

‘til it was born into a blue note.

 

And then they nursed it, rehearsed it,

and gave out the news

that the southland

gave birth to the blues!

På billedet ses The King of Jazz til højre sammen med en af hans største konkurrenter, den talentfulde Duke Ellington.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right