SHANGHAI-LEKSIKON
Kolonialisme

I mellemkrigstiden var store dele af kloden af under de forskellige stormagters herredømme. Der var yderligere udbredt enighed blandt europæere og amerikanere om, at resten af verden også burde bringes under hvidt herredømme. De forskellige oversøiske territorier var kendt som kolonier, og både ideen om deres udbredelse og selve systemet med at indlemme verden under de hvide magter var kendt som kolonialisme.

Kolonialismen tog sin begyndelse med opdagelsen af Amerika i slutningen af 1400-tallet og de spanske erobringer af kontinentet. Den spredte sig herfra først til Afrika og Indien, og derefter til Sydøstasien. Formålet med kolonier var dels at bringe resurser til den kontrollerende kolonimagt, dels at sikre områder af strategisk betydning i konkurrencen med andre magter. Resurserne kunne være værdifulde handelsvarer som te eller elfenben, men var typisk værdier, der kunne anvendes industrielt. Der blev også i stor stil rekrutteret soldater og arbejdere fra kolonierne, typisk til at være stationeret i andre kolonier og opretholde kolonimagternes dominans der. Dette afholdt dog ikke kolonimagterne fra at rekruttere flere millioner mænd fra kolonierne til at deltage i første verdenskrig, både som soldater og til forskellige former for industriarbejde.

I modsætning til eksempelvis Indien eller Vietnam blev Kina aldrig fuldt ud en koloni. Landet var for stort og for kaotisk, og der var for mange interesserede stormagter. I stedet tog stormagterne kontrollen over en række områder af særlig interesse som væsentlige havnebyer, miner, jernbaner og lignende. Disse områder blev kendt som koncessioner. Områder der var af mindre interesse, blev overladt til kinesisk kontrol.

Dette særlige koloniale system blev til dels opretholdt ved europæiske ideer om de stærkes ret og det naturlige i, at imperier erobrede svagere stater. Primært blev det dog forsvaret med teorier om medfødte forskelligheder mellem forskellige postulerede racer af mennesker. Teorierne havde deres rødder i 1700-tallet, men havde for alvor taget fart efter at evolutionsteorien blev alment accepteret i 1870'erne. En lang række "videnskaber", der skulle udrede disse forskelle, opstod i de følgende årtier og var alment anerkendte blandt hvide europæere og amerikanere, trods tvivlsomme metoder og manglende resultater.


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Ny kung fu film på vej
Den henrivende Fan Xuepeng, som på få år er blevet en af Kinas mest elskede skuespillerinder, er gået i gang med indspilningen af en ny kung fu film.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Frøken Fan spiller i Red Heroine hovedrollen som Yun Mei - ”Pigen Fra Skyerne”, der sætter ud for at jage og udslette den bande, der dræbte hendes bedstemor. Lige så sød og kvindelig Yun Mei er, lige så stålsat er hun i sin nådesløse kamp mod overmagten. Yun Mei fægter, slår og sparker og bruger de magiske tricks, hun har lært af dao-munken Hvide Abe, indtil hun til sidst står ansigt til ansigt med selve den uovervindelige røverhøvding.

Fantastiske kampe og god moral

Youlian Studio Shanghai lover at der bliver fantastiske kampe både på sværd og næver, men også god moral i overensstemmelse med Kinas ældgamle filosofiske traditioner. Der er tale om den største film nogensinde indenfor kung fu genren.

Stadig hemmeligt

Jeg kan desværre ikke udtale mig meget om rollen, idet jeg har lovet instruktøren Wen Yimin at holde tæt med detaljer, sagde en smilende Fan Xuepeng på Shanghai Modern’s nærgående spørgsmål. Indtil videre må læserne nøjes med et stillbillede fra en af de mange storslåede kampe.

Red Heroine forventes at ramme biograferne i begyndelsen af 1929.

 

Frøken Fan Xuepeng smiler sødt til Deres udsendte under interviewet.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right