SHANGHAI-LEKSIKON
Jazz i Shanghai

Jazzmusikken vandt indpas i Shanghai i 1919, da 1. verdenskrig var slut. Aviserne beskrev det som en ”dansesyge”, og de vidste ikke helt, om de skulle synes om den. I hvert fald var der enighed om, at der nok kun var tale om en kortvarig modedille. Men det var der ikke. Tværtimod blev Shanghai en stor jazzby 1920’erne igennem, og selvom Kinas diktator efter 1927 Chiang Kai-shek forsøgte at forbyde jazz (han brød sig ikke om noget der kom fra Vesten), fortsatte den i Shanghai helt til japanerne besatte byen i 1937. Chiangs nære allierede, gangsterkongen Du Yue Sheng, elskede nemlg jazz og finansierede selv en del af orkestrene i 1930’erne.

Jazzen var dansemusik og lød meget forskellig fra det, vi i dag kender som jazz. Den blev spillet i byens balsale, hvoraf nogle efterhånden blev så store, at de kunne rumme flere tusinde menneske på en gang. Både hvide og kinesere kastede sig med stor lyst ud i dansen, og jazzstederne blev et af de steder, hvor den ellers så stive raceadskillelse gik noget i opløsning.

Blandt strømmen af prominente amerikanske jazzmusikere, som gæstede den rige by Shanghai, var Paul Whiteman og hans orkster. Paul Whiteman var blandt 1920’ernes allerstørste jazznavne og bar med rette tilnavnet ”King of Jazz”. Både i foråret 1926 og foråret 1927 optrådte Paul Whiteman’s Orchestra på Astor House Hotel i Shanghai.

Nogle jazzmusikere kom til Shanghai og blev hængende. Det gælder for eksempel Whitey Smith. Hans fødenavn var Sven Eric Schmidt, han blev født i Vejle i 1897. I 1904 emigrerede han med sine forældre til USA og kom til San Francisco, hvor han blev jazzmusiker allerede som teenager. Ved et tilfælde fik han et engagement i Shanghai i 1922, og der gik det ham så godt, at han blev der indtil 1930. Højdepunktet var sikkert, at han spillede til diktatoren Chiang Kai-sheks bryllup med Soong Mei-ling den 1. december 1927.

 

Whitey Smiths orkester i 1924. Sådan så et hvidt jazzband ud. 


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Ny kung fu film på vej
Den henrivende Fan Xuepeng, som på få år er blevet en af Kinas mest elskede skuespillerinder, er gået i gang med indspilningen af en ny kung fu film.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Frøken Fan spiller i Red Heroine hovedrollen som Yun Mei - ”Pigen Fra Skyerne”, der sætter ud for at jage og udslette den bande, der dræbte hendes bedstemor. Lige så sød og kvindelig Yun Mei er, lige så stålsat er hun i sin nådesløse kamp mod overmagten. Yun Mei fægter, slår og sparker og bruger de magiske tricks, hun har lært af dao-munken Hvide Abe, indtil hun til sidst står ansigt til ansigt med selve den uovervindelige røverhøvding.

Fantastiske kampe og god moral

Youlian Studio Shanghai lover at der bliver fantastiske kampe både på sværd og næver, men også god moral i overensstemmelse med Kinas ældgamle filosofiske traditioner. Der er tale om den største film nogensinde indenfor kung fu genren.

Stadig hemmeligt

Jeg kan desværre ikke udtale mig meget om rollen, idet jeg har lovet instruktøren Wen Yimin at holde tæt med detaljer, sagde en smilende Fan Xuepeng på Shanghai Modern’s nærgående spørgsmål. Indtil videre må læserne nøjes med et stillbillede fra en af de mange storslåede kampe.

Red Heroine forventes at ramme biograferne i begyndelsen af 1929.

 

Frøken Fan Xuepeng smiler sødt til Deres udsendte under interviewet.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right