SHANGHAI-LEKSIKON
Amah

”Amah” er et kinesisk ord for barnepige eller tjenestepige. Frem til kommunisternes magtovertagelse i 1949 havde havde velstående kinesiske og udenlandske familier i Kina typisk en amah ansat til at amme de små børn og passe de større børn. Mindre velhavende familier brugte også deres amah til alt muligt andet arbejde i hjemmet og til indkøb.

En amah kom fra en fattig familie, som regel en landbofamilie. Hun selv eller hendes forældre kunne søge ansættelse, men ofte blev hun solgt uden at nogen spurgte hende selv. Piger i det traditionelle Kina havde ingen rettigheder.

Det var normalt at slå nyfødte piger i ihjel. En amah, der kunne amme, havde ofte netop dræbt sit eget spædbarn og producerede derfor mælk.

Når børnene blev voksne og selv blev gift, arvede de ofte deres amah, som på den måde kunne ”gå i arv” i en familie, indtil de hun døde. Men hvis de blev utilfredse med deres amah, eller hvis deres ægtefælle også arvede en amah, kun de sælge hende videre eller blot afskedige hende.


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Fire modekjoler
Hold Dem opdateret på moden med Magasinet.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Fig. 1:

Moderne forårskjole med wienerlæg og besætning i en anden farve.

Kjolen kan sys med eller uden broderi og vest.

 

Fig. 2:

Kashkakjole i en af modefarverne med crèpe de chinevest og pyntestiklinger.

Wienerlæggene findes kun foran på kjolen. Ryggen er glat.

 

Fig. 3:

Smagfuld fruekjole.

Kan sys med eller uden broderi. Nederdelen er plisseret i grupper, medens ryggen er uden plissé.

 

Fig. 4:

Visit- og eftermiddagskjole.

Kjolen er af fint uldstof eller silke med broderede borter i rosenmønster. De to skrå borter fortsættes om på ryggen.

 





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right