SHANGHAI-LEKSIKON
Kongfuzianisme

Kongfuzianismen er en lærdomstradition med en lang historie. Den praktiseres ikke i nær så høj grad som tidligere, men både klassisk- og nykongfuzianistiske elementer er indlejret i den kinesiske kultur. De kongfuzianistiske tanker stammer fra Kong Fuzi, som levede fra 552 f.vt. til 479 f.vt., og begrebet dækker både over en lærdomstradition, en livsfilosofi, en social etik, religiøse aspekter og et ideologisk politisk system. Etik og moral er to grundlæggende elementer i kongfuzianismen, og de er underliggende strukturer i måden, hvorpå samfundet, familien og individet skal opføre sig.

Kongfuzianistisk skole og dyder

Skolegang og lærdom var vigtige elementer i både elitens og lægfolkets moralske og etiske dannelse. Dyderne, medmenneskelighed (Ren), retfærdighed (Yi), visdom (Zhi) og korrekt adfærd, ritualer og etikette (Li) var væsentlige dele af denne dannelse. En anden vigtig dyd var sønlig ærbødighed (Xiao). Dette begreb dækker over den respekt og ære, der bør udvises ens forældre og forfædre.

Kongfuzianismen som religion

 Religionsforkere diskuterer, om kongfuzianismen er en religion. Det er vanskeligt at afgøre, fordifilosofi, politik og religion i Kina er sammensmeltet i praktisk anvendelse. Men dyderne, Li og Xiao, er med til at give et billede af, hvordan religiøse og spirituelle elementer er tilstede i den kongfuzianistiske tankegang. Dertil kommer også, at kongfuzianismen blev statsreligion under Handynastiet (206 f. vt-220 e. vt), hvilket fortæller at dele af den måde kongfuzianismen er blevet brugt på, var af religiøs karakter.

Til videre læsning

Klaus Bo Nielsen: Kinesisk religion og livsanskuelse - fra arkaisk til moderne tid, Aarhus Universitetsforlag 2012


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


I Shanghai bliver selv spøgelserne underholdt
God mad, dansepiger og Jazz - De skal ikke lede længe efter luksus og underholdning i Shanghai. Men én gang om året skal ikke kun de levende underholdes, det skal spøgelser fra helvede også.

I kinesernes syvende måned fejres de sultne spøgelsers festival. På denne dag åbnes helvedes porte, og de døde torterede spøgelser myldrer frem fra det buddhistiske helvede og vandrer omkring mellem de levende. Denne hedenske tradition er en fast del af kinesernes folkereligiøse praksis. Også i Shanghai. Umiddelbart kunne Deres tanker ledes hen på hjemlige traditioner, så som Fastelavn eller Halloween, men lad dem ikke narre.

Dans, musik og mad til spøgelser

Kineserne har et mærkeligt forhold til deres døde. I flere kinesiske hjem er der opstillet et husalter, hvor familiemedlemmerne stiller mad og andre gaver frem til de afdøde. De dyrker deres relation til forfædrene, og de tror på, at de kan kommunikere med disse forfædres spøgelser. Særligt på den særlige spøgelsesdag ofres der i stor stil mad til spøgelserne. Ikke nok med at spøgelserne skal have mad, de skal også underholdes. Dette sker med musik, dans og en teaterforestilling, der viser, hvordan munken Mulian rejser til helvede for at frelse sin mor fra tortur. Det er denne aparte myte fra buddhismen, festivalens hovedritual er formet ud fra.

Uhyggelig hygge

Selv om festivalen i udgangspunktet er forbeholdt spøgelser og kinesere, er der også en oplevelse i det for os andre. Særligt de mange bål, lanterner og de farvestrålende dragter, kineserne bærer, er værd at se for Dem og Deres ægtefælle. Festivalen foregår primært udenfor koncessionerne. Lad børnene blive hjemme og allier Dem med Deres venner fra klubben og tag så ud at vandre mellem de kinesiske spøgelser.

Hvis De tør.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right