SHANGHAI-LEKSIKON
Filmproduktion i Shanghai

Shanghai var i 1920’erne og 1930’erne en magnet for kinesiske kunstnere, og mange af dem var uddannet i Japan, Europa og USA. En del kinesiske filmfolk vendte hjem fra USA og åbnede flere filmstudier i Shanghai. Filmene trak meget på amerikanske forbilleder, men rummede ofte også noget unikt kinesisk.

I åren 1927-30 opstod en helt ny filmgenre i Shanghai, idet der der produceret flere kung-fu / martial arts film, der indeholdt en række af de elementer, som kom på mode igen med Bruce Lee, Jackie Chan og andre fra 1970’erne. Udviklingen blev imidlertid afbrudt, idet Kinas diktator efter 1927 Chiang Kaishek ikke brød sig om denne type film. Kun få brudstykker af de tidlige kung-fu film er overlevet til i dag. Der var tale om stumfilm. Den første kinesiske talefilm var Shanghaifilmen Tian ya ge nü (The Songstress) fra 1931.

Filmserien Romance of the Western Chamber fra 1927 rummer en del kung-fu kampscener. Den var i ti dele, som var beregnet til at blive vist inden den ”rigtige” lange film. Kun fem af delene er bevaret i dag.

Filmen Red Heroine fra Youlian Studios Shanghai ramte de lokale biografer i 1929. Den er i dag restaureret i en 94 minutter lang version. Den handler om en ung pige, som overlever en røverbandes angreb på hendes landsby. Den mystiske munk White Monkey giver hende magiske kræfter og oplærer hende til at blive en kriger, der kan hævne sin bedstemors død. Det gør hun så ved at bekæmpe hele røverbanden med sine sværd og flyvespark og befri dens bikiniklædte slavinder.


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Metropolis
Fritz Langs spændende og flotte fremtidsfilm er et mesterværk, som alle bør se hurtigst muligt. Her er stof til eftertanke om, hvad maskinalderen kan føre til, hvis vi ikke passer på.

Den 6. januar i år havde Fritz Langs længe ventede nye film Metropolis premiere i Berlin. Den har siden hen været genstand for meget diskussion, og den anmelder må derfor indrømme, at det ikke var uden en grad af nervøsitet,jeg kiggede ind for at se netop denne film, da det endelig var muligt for borgerne i Shanghai at se denne film. Metropolis er i første omgang blevet berygtet for sit gigantisk budget på hele 5 millioner Reichsmark, hvilket gør det til den dyreste film, der nogensinde er blevet lavet. Dette har dog heller ikke været helt uden konsekvenser for Frits Lang og hans hustru Thea Von Harbou, som også har stået bag manuskriptet til filmen. Parret gik efter sigende nemlig næsten konkurs undervejs.. Det øger kun spændingen mere,  når man ved ,hvor meget der har været på spil under produktionen.

H. G. Welss brød sig ikke om den

Eftersom Shanghais borgere har måtte vente på at se denne film, er rygtet om den da også kommet den i forkøbet. Læsere af Shanghai Modern har måske allerede hørt, hvordan den berømte engelske forfatter H.G Wells, anmeldte filmen i New York Times ved blandt andet at skrive ”Jeg tror ikke, det vil være muligt at lave en mere fjollet film.” Denne oplevelse deler jeg dog ikke! Efter at jeg har set Metropolis, må jeg sige, at alt min nervøsitet omkring filmen er gjort til skamme, for det er et mageløst episk mesterværk, Lang her har begået!

Urealistisk, men stor kunst

Filmen forgår i et mystisk fremtidsunivers, hvor byerne er vokset opad, så husene alle er skyskrabere.I toppen bor de rige, og i bunden de fattige arbejdere, der hverdag står og betjener de maskiner, der holder hele byen kørende. Gennem filmen oplever vi så, hvordan den unge Freder Fredersen forelsker sig i den smukke Maria, der agerer en smuk profet for de fattige mennesker i byens slum. Filmen byder på masser af flotte billeder, fantastisk skuespil og en spændende historie, der også tvinger dens publikum til at tænke.

Filmen går dog ind imellem over gevind i sin fantasi. Eksempelvis, da den unge Maria bliver udskiftet med en robot, som ligner hende på en prik. På mig virker det på alle måder absurd at tro, at den slags påfund på nogen måde skulle kunne blive populære i fremtiden!

Dette til trods kan Shanghai Modern dog kun stærkt anbefale, at man tager ind og ser dette nyskabende stykke filmkunst.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right