SHANGHAI-LEKSIKON
Fremtidsbyer

Fransk postkort fra år 1900 der viser lufttaxaer i år 2000. Bladkiosken, lygtepælen og bygningen til flyplatformen er i tidens art nouveau-stil, og menneskene er klædt som i 1900.

 

Gade i en fremtidsby, ugebladet Hjemmet nr. 50 1913. Husene er stilmæssigt identiske med de netop opfundne amerikanske ”skyskrabere”. Broerne ser ud til at være i støbejernskonstruktion á la Eiffeltårnet (fra 1889). Sporvogne, biler og udsmykning er, som man kunne se det i gadebilledet i store byer i 1913.

 

Forsiden af Illustreret Familie-Journalen nr. 12 1920 er en fantasi om fremtidens New York. Billedet er sandsynligvis engelsk. Huse, fly og trafik ligner det, der allerede eksisterede i New York, men alt er blevet større. det forreste fly har fået tre hold vinger i stedet for to, som fly havde på dette tidspunkt. Teksten lyder:

Fremtidsbyen? Saaledes tænker i hvert fald Amerikanerne sig, at det næste Slægtleds Storstad vil komme til at se ud. Med andre Ord et New York udvidet baade i Højde, Dybde og Omfang, en Labyrint af Skyskrabere, i Sammenligning med hvilke de nu eksisterende er Undermaalere; dybe Slugter mellem Husrækkerne, hvor igennem elektriske Tog ruller i uafbrudt Række; Sporvognsskinner i flere Etager over hinanden og paa Tagene af Mammuthusene Landingssteder for Flyvemaskiner, der i alle mulige fantastiske Størrelser og Faconer svæver over Myretuebyen som Svaler mod den klare Sommerhimmel. Er det saaledes, de Byer skal se ud, vore Børn skal bo i? Fremtiden vil vise det.

 

Fremtidsby vist i ugebladet Hjemmet nr. 1 1933. Højhusene har det kantede udseende, som var karakteristisk for samtidens nyeste arkitektur i New York og Shanghai. De stærke sporingslys var netop taget i anvendelse.

 

En fremtidsby fra Superman nr. 1 1949. Her blev Batman introduceret for et dansk publikum under sit svenske navn Læderlappen. Sammen med Robin fanger Batman forbrydere i den i forvejen hypermoderne by Gotham Citys fremtidsby. Men forbryderne skyder som de plejer, og Batman og Robin deler øretæver ud som de plejer. Det er kun setuppet der er fremtid.

RELEVANTE LEKSIKON-ARTIKLER



Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Metropolis
Fritz Langs spændende og flotte fremtidsfilm er et mesterværk, som alle bør se hurtigst muligt. Her er stof til eftertanke om, hvad maskinalderen kan føre til, hvis vi ikke passer på.

Den 6. januar i år havde Fritz Langs længe ventede nye film Metropolis premiere i Berlin. Den har siden hen været genstand for meget diskussion, og den anmelder må derfor indrømme, at det ikke var uden en grad af nervøsitet,jeg kiggede ind for at se netop denne film, da det endelig var muligt for borgerne i Shanghai at se denne film. Metropolis er i første omgang blevet berygtet for sit gigantisk budget på hele 5 millioner Reichsmark, hvilket gør det til den dyreste film, der nogensinde er blevet lavet. Dette har dog heller ikke været helt uden konsekvenser for Frits Lang og hans hustru Thea Von Harbou, som også har stået bag manuskriptet til filmen. Parret gik efter sigende nemlig næsten konkurs undervejs.. Det øger kun spændingen mere,  når man ved ,hvor meget der har været på spil under produktionen.

H. G. Welss brød sig ikke om den

Eftersom Shanghais borgere har måtte vente på at se denne film, er rygtet om den da også kommet den i forkøbet. Læsere af Shanghai Modern har måske allerede hørt, hvordan den berømte engelske forfatter H.G Wells, anmeldte filmen i New York Times ved blandt andet at skrive ”Jeg tror ikke, det vil være muligt at lave en mere fjollet film.” Denne oplevelse deler jeg dog ikke! Efter at jeg har set Metropolis, må jeg sige, at alt min nervøsitet omkring filmen er gjort til skamme, for det er et mageløst episk mesterværk, Lang her har begået!

Urealistisk, men stor kunst

Filmen forgår i et mystisk fremtidsunivers, hvor byerne er vokset opad, så husene alle er skyskrabere.I toppen bor de rige, og i bunden de fattige arbejdere, der hverdag står og betjener de maskiner, der holder hele byen kørende. Gennem filmen oplever vi så, hvordan den unge Freder Fredersen forelsker sig i den smukke Maria, der agerer en smuk profet for de fattige mennesker i byens slum. Filmen byder på masser af flotte billeder, fantastisk skuespil og en spændende historie, der også tvinger dens publikum til at tænke.

Filmen går dog ind imellem over gevind i sin fantasi. Eksempelvis, da den unge Maria bliver udskiftet med en robot, som ligner hende på en prik. På mig virker det på alle måder absurd at tro, at den slags påfund på nogen måde skulle kunne blive populære i fremtiden!

Dette til trods kan Shanghai Modern dog kun stærkt anbefale, at man tager ind og ser dette nyskabende stykke filmkunst.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right