SHANGHAI-LEKSIKON
Kinesertyper

Familie-Journalen bragte i 1928 denne billedbårne kommentar om forskellige typer af kinesere, som efter bladets opfattelse var fremherskende. Den forklarende tekst lyder (fra venstre mod højre):

Den halvt europæiske Kineser fra Kinas Havnestæder. Han han blot besøgt en Skole nogle faa Aar, kalder han sig Student, og i Kraft af det gamle Privilegium, som Folk, der kan læse og skrive, altid har haft i Kina, kræver han nu Ret til at have Førerskabet i Landet. Det er denne halvt-europæiserede Kineser, der leder alle Demonstration i Kina, men hans misforstaaede Opfattelse af de europæiske demokratiske Principper har bevirket, at han breder en evig Uro omkring sig, og Skolestrejker og Universitetsstrejker er bleven en daglig Ting i Kina. Han har i en af de amerikanske Missionsskoler lært det engelske Sprog, og han tror at have slugt Alverdens Visdom. I Virkeligheden staar det meget smaat til med hans Lærdom.

Den fornemme, gamle Kineser, der ikke har brudt med Traditionerne,som hævder, at en Centralregering i Peking med en Kejser i Spidsen er den bedste Regeringsform, og at Republikken er Skyld i alle Ulykker. Han er Indbegrebet af al den ældgamle, fornemme, men nu forældede kinesiske Visdom og Kultur.

Den fuldstændig europæiserede Kineser. Han har studeret i Europa eller Amerika, og han er bleven saa fremskridtsvenlig, at han er fuld af Foragt for den gamle kinesiske Civilisation. Men samtidig har det ved utallige Lejligheder vist sig, at disse europæiserede Kinesere ikke har den tilstrækkelige Energi og Stadighed til at arbejde videre med, hvad de lærte i Europa eller Amerika; deres Viden om moderne Videnskab er meget overfladisk, og Resultatet er, at de saa at sige svæver i Luften. Der skal efter de fleste Kinakenderes Mening endnu gaa et Par Slægtled, før Kineseren helt har rystet Søvnen af sig, og til dette sker, kan det i Virkeligheden fattige Kina ikke undvære Samarbejdet med den hvide Race.

Familie-Journalen nr. 37, 11-09 1928 s. 34.

Tilsyneladende mente bladet ikke at bønder og arbejdere der udgjorde det overvældende flertal af Kinas befolkning var typiske. Fælles for kineserne var ifølge Familie-Journalen, at de var gammeldags, uvidende om moderne forhold og helt ude af stand til at styre Kina uden ”den hvide races” hjælp.

Artiklen er sandsynligvis af engelsk oprindelse, idet Familie-Journalen overtog det meste af sit stof fra det engelske Amalgamated Press, der var var verdens største bladhus med udgivelser over hele det engelske imperium.


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Keder De Dem om søndagen, så se de indfødtes kultur helt tæt på.
Lunghwa Templet er velbesøgt, det er gyldent og det er buddhistisk. Luften er tyk af røg fra de røgelsespinde, kineserne bruger i bøn til deres hedenske guder. Jeg står inde i midten af Lunghwa Templet, omkring mig vimser små kinesere rundt fra tempelbygning til tempelbygning, kun afbrudt af korte ophold, der bruges til bøn.

Tusinde Buddhaer, mangearmede kvinder og andre hedenske guder.

Fordi templet er kinesisk buddhistisk, er der mange forskellige buddhastatuer i templets bygninger. Allerede ved templets indgang møder man den første store statue. Det er en stor, forgyldt statue af en fed buddha, som i folkemunde kaldes en Grinende Buddha. Foran denne statue er der mulighed for at ofre fødevarer til buddhaen, hvilket gøres i stor stil. Inde i tempelgården er der flere forskellige bygninger, og i hver af disse bygninger finder man eksempler på kinesernes farverige og forgyldte religion. Jeg var især betaget af rummet med de tusinde buddhaer. Som navnet antyder, er dette rum fyldt med tusind små, forgyldte buddhafigurer, som står placeret rundt langs væggene. Yderligere fandt jeg en stor gylden statue med mange arme. Meget spændende.

Det er ikke kun Buddha der tilbedes i den kinesiske buddhisme, der er også andre forskellige hedenske guddomme repræsenteret i templet. Disse er sjældent lige så forgyldte, men de er yderst farverige og også meget vigtige for kinesernes hverdagsreligion.

Shanghais templer, offentlige henrettelser og de mange kinesere.

Lunghwa Templet er ikke det eneste tempel i Shanghai. Der er flere både buddhistiske, daoistiske og kongfuzianske templer i byen, men vælger De at besøge Lunghwa Templet, er der mulighed for at De og Deres familie tillige kan overvære en offentlig henrettelse af kinesiske kommunister, da templet i disse måneder også bruges til dette formål. Her skal De dog være opmærksomme på, at der er mange kinesere, som følger Deres mindste bevægelse. For at modvirke dette, kan det være en fordel at De medbringer Deres boy og børnenes Amah, da dette kan tænkes at lette Deres omgang med de mange kinesere.

Vi lever altså i det 20. århundrede

Skønt Lunghwa Templets mange buddhistiske figurer er farverige og interessante, kan Shanghai Moderns rapporter ikke lade være at undre sig over, hvordan størstedelen af kineserne i 1927 så stædigt kan fastholde en tro på de mange hedenske guder og dagligt tilbede en gylden statue med mange arme. Vi lever faktisk i det 20. århundrede. Dette til trods - eller måske netop derfor - vil denne rapporter mene, at Lunghwa Templet er et besøg værd, særligt hvis De er interesserede i den kinesiske kultur.

Selvom det er søndag, behøver De ikke at kede Dem. Tag på søndagsudflugt til Lunghwa Templet og oplev kinesernes religion i autentiske omgivelser.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right