SHANGHAI-LEKSIKON
En spansk forfatter om den gamle kinesiske bydel

Den spanske politiker, journalist og forfatter Vicente Blasco Ibañez udgav i 1927 bogen A Novelist’s Tour of the World om sin nyligt afsluttede jordomrejse. Her giver han en beskrivelse af Shanghais gamle kinesiske bydel:

Det kinesiske kvarter I Shanghai... Set fra denne blomstrende by ligner de høje, tavse, modigt smilende kinesere fra Peking næsten en anden race. Sydens kinsere er små, livlige, endeløst snakkesalige og uimodståeligt afhængige af løgn. Nej, kineserne i Shanghai er helt anderledes end noget man kunne se i norden. Byens smalle, snoede, fugtige gader ligner noget, man finder i fattigkvartererne i en muhammedansk by. Jorden føles elastisk under fødderne, så dækket af snavs er den. Der er den mest forvirrende variation af handel i de små butikker, som mere ligner huler end noget skabt af menneskelig foretagsomhed. Træskærere laver smukke møbler af ibenholt, der er fuglesælgere, gamle mænd der sælger mandarintunikaer af tykt klæde, som nu er hjemsted for møl, akvarier med fisk i fantastiske faconer, kistemagere og slagterbutikker fulde af kød der ikke er til at identificere... Mængder og atter mængder skubber sig frem gennem de smalle gyder, mængder som kun kan findes i disse myreagtige asiatiske byer med århundreder af armod og fattigdom...

Da det er meget mindre koldt end i Peking, går rigtig mange af kineserne halvnøgne rundt. Andre viser stolt deres polstrede, men åbne pjalter med trævler af bomuld hængende ud af de slidte dele af silken. Man bliver nødt til at kæmpe sig vej gennem horden af tiggere, menneskelige væsener forfærdeligt vansiret af sygdom. Spedalske holder deres højre hånd ud, ofte er det bare en stump uden fingre. Andre stikker deres næseløse ansigter, hvor man kan se indersiden af kraniet gennem to sorte næsebor, i hovedet af dig. Og denne horde af mennesker forhandler, råber, tigger, synger...

Grupper af tiggere messer en eller anden form for sang foran bagerne og slagterne, alle går fremad ved omkvædet og holder en skål frem for at fange de rester, de får i barmhjertighedens navn. Vi er i verdens bedste jonglørers land, og rundt omkring i gaderne er der mange unge jonglørlærlinge, som balancerer en pind med en tallerken eller et roterende hjul på toppen på deres næse.

(Vicente Blasco Ibañez: A Novelist’s Tour of the World. Thornton Butterworth 1927, s. 193)


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Bankdirektørens charmende søn
Flot og charmerende, men også flittig og beskeden. Plusordene står i kø, når Li Jiang skal karakteriseres.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Hjerteknuseren

Hjertet slår en ekstra gang, da Deres udsendte træder ind på Rue Joffres elegante Café Tikochenko. Mon han allerede er her, den eftertragtede ungkarl Li Jiang, rigmandssønnen som alle mødre til store pigebørn drømmer om at få som svigersøn? Vi ved jo, at den unge Li har et godt øje til det smukke køn. Naturligvis strejfer tanken mig, at jeg selv kunne blive den heldige.

Jo, der er han. Smilende rejser han sig fra det lille runde bord og træder mig i møde. ”Frøken Smith, formoder jeg”, siger han og bukker, idet han griber min hånd. ”De så så søgende ud,” tilføjer han forklarende. ”Og jeg sluttede, at så smuk en kvinde kun kunne være uden en mand, hvis hun var ude i embeds medfør”.

Hr Li lader ordene ledsage af et stort smil. Jeg smelter næsten og må tage mig sammen for at kunne optræde så professionelt, som mit job tilsiger mig. Han er virkelig en smuk mand. Øjnene slår smut. Det sorte, tilbagestrøgne hår og det smalle, sorte overskæg skinner. Han er smukt bygget. Og han er uden tvivl cafeens bedst klædte mand.

Rygterne

En tjener kommer til vores runde bord og tiltaler os på fransk, og hr Li bestiller til os begge på flydende fransk. Et øjeblik efter sidder vi med hver vores café au lait og en lille sølvbakke med lækre éclairs. Så kan interviewet begynde.

Jeg indleder med at spørge til de mange rygter, der går om Li Jiangs påståede udskejelser på natklubber og steder, der er værre. Jeg er jo nødt til at spørge, forklarer jeg. Hr Li tager det pænt, han er så vant til det, siger han med en lille latter. Det er prisen for at være rig og kendt. Der er så megen misundelse.

Det er lettende, at han tager det så pænt. Men også typisk. Som den verdensmand Hr Li er, bærer han storsindet over med små menneskers laster.

Arbejdet

Og arbejdet, spørger jeg, hvordan med det? Som søn af en af direktørerne behøver De jo det jo slet ikke? Li svarer med stor selvfølgelighed, at naturligvis passer han sit arbejde i banken. Det er jo kun rimeligt, at han også yder sit, siger han. Og naturligvis bliver der ikke gjort forskel, bare fordi han er bankdirektørens søn.

Men naturligvis er jeg jo nødt til at passe mine sociale forpligtelser, tilføjer hr Li efter en kort pause - som en mand med en vis position i Shanghai kan jeg ikke bare tillade mig at holde mig ude at nattelivet.

Alligevel møder jeg hver dag klokken 12 og sidder faktisk på mit kontor helt til efter klokken 14, ind imellem endda til hen imod klokken 15.

Fremtiden

Nu har vi allerede siddet en time, og hr Li Jiang må konsultere sit lommeur. Vi er sidst på eftermiddagen. Om ikke så lang tid begynder middagsselskaberne. Han slår undskyldende ud med hænderne. Naturligvis forstår jeg, men må dog lige til slut spørge til planerne for fremtiden. Om vi snart kan forvente en fru Jiang? Hr sender mig endnu et af sin frimodige smil. Hvem ved, svarer han. Hvis den rigtige kvinde dukker op. Nogle umiddelbare planer har jeg dog ikke.

Den lader vi lige stå. Der er håb endnu...





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right