SHANGHAI-LEKSIKON
Qipao

En qipao er en silke- eller bomuldskjole i ét stykke udviklet i 1920’ernes Shanghai. Den har en oprindelse i den traditionelle kinesiske kvindekjole, men modsat denne er en qipao meget smal og kropsnær. Typisk for qipaoen er også den høje krave og de meget korte ærmer. I begyndelsen af 1920’erne nåede qipaoen næsten til fødderne, men efterhånden krøb den op over knæene, for i 1930’erne at bevæge sig lidt frem og tilbage.

Qipaoen blev i 1920’erne og 1930’erne den dominerende selskabskjole blandt Shanghais kvinder. Byens hvide kvinder foretrak de vestlige modekreationer.

 

Kort qipao båret af en moderne kinesisk kvinde.

 

 


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Velduftende lilje eller sundhedsfarligt skønhedsideal?
I mange århundreder har de kinesiske kvinder jagtet et skønhedsideal, hvor små fødder er afgørende. Denne skik er ikke blot sundhedsskadelig for kvinden, men også for hendes omgivelser.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

Liljefod eller ’en gylden lotus’, som den forbundne fod også kaldes, har så længe været et agtet mål for de kinesiske kvinder. Men lad Dem ikke narre af de yndige blomsternavne. Fodbinding er langt fra så yndigt og velduftende som en lilje eller en lotus. Tværtimod er dette skønhedsritual forkrøblende og ildelugtende.

Ildelugtende skik

Allerede i pigebørnenes 5. år begynder fodbindingen. Deres tæer bliver brækket og bukket ind under foden, så kun storetåen er fri, og foden bliver derefter ombundet med tykke bandager. Dette gøres for at opnå en lille spids fod, der ikke måler mere end 7-8 cm! Således forbliver deres fødder resten af livet. De, kære læser, kan nok forestille Dem, hvilken odeaur sådan en opbundet fod kan frembringe – og dette til stor gene for den civiliserede befolkning.

Fremskridt også her

Heldigvis har en bred kreds af vestlige og vestligsindede kvinder fået bugt med denne forældede skik – i hvert fald i de større byer. I de små bondesamfund kan liljefødder stadig opleves. Men størstedelen af de kinesiske kvinder har fået øjnene op for den vestlige levevis og derved også de vestlige skønhedsidealer, der i langt højere grad fremhæver kvindens ynde og gracie uden at invalidere hende for livet.

Shanghai Modern støtter  alle de kvinder, der har kæmpet og til stadighed kæmper for et mere civiliseret Kina.





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right