SHANGHAI-LEKSIKON
Jazz i Shanghai

Jazzmusikken vandt indpas i Shanghai i 1919, da 1. verdenskrig var slut. Aviserne beskrev det som en ”dansesyge”, og de vidste ikke helt, om de skulle synes om den. I hvert fald var der enighed om, at der nok kun var tale om en kortvarig modedille. Men det var der ikke. Tværtimod blev Shanghai en stor jazzby 1920’erne igennem, og selvom Kinas diktator efter 1927 Chiang Kai-shek forsøgte at forbyde jazz (han brød sig ikke om noget der kom fra Vesten), fortsatte den i Shanghai helt til japanerne besatte byen i 1937. Chiangs nære allierede, gangsterkongen Du Yue Sheng, elskede nemlg jazz og finansierede selv en del af orkestrene i 1930’erne.

Jazzen var dansemusik og lød meget forskellig fra det, vi i dag kender som jazz. Den blev spillet i byens balsale, hvoraf nogle efterhånden blev så store, at de kunne rumme flere tusinde menneske på en gang. Både hvide og kinesere kastede sig med stor lyst ud i dansen, og jazzstederne blev et af de steder, hvor den ellers så stive raceadskillelse gik noget i opløsning.

Blandt strømmen af prominente amerikanske jazzmusikere, som gæstede den rige by Shanghai, var Paul Whiteman og hans orkster. Paul Whiteman var blandt 1920’ernes allerstørste jazznavne og bar med rette tilnavnet ”King of Jazz”. Både i foråret 1926 og foråret 1927 optrådte Paul Whiteman’s Orchestra på Astor House Hotel i Shanghai.

Nogle jazzmusikere kom til Shanghai og blev hængende. Det gælder for eksempel Whitey Smith. Hans fødenavn var Sven Eric Schmidt, han blev født i Vejle i 1897. I 1904 emigrerede han med sine forældre til USA og kom til San Francisco, hvor han blev jazzmusiker allerede som teenager. Ved et tilfælde fik han et engagement i Shanghai i 1922, og der gik det ham så godt, at han blev der indtil 1930. Højdepunktet var sikkert, at han spillede til diktatoren Chiang Kai-sheks bryllup med Soong Mei-ling den 1. december 1927.

 

Whitey Smiths orkester i 1924. Sådan så et hvidt jazzband ud. 


Danish language flag  English language flag

Shanghai Modern Left
Shanghai Modern Menu Left
 

Shanghai Modern Menu Right

Shanghai Modern Title
X


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 369 Cocos geniale kreationer
Enkel, stilsikker, elegant. Det er nøgleordene for Coco Chanels geniale modetøj, som alle kvinder vil dø for at gå i. Det burde de i hvert fald.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/2/9/shanghai-modern.com/httpd.www/article.php on line 404

For i en Chanel-kreation er enhver kvinde sikret den positive opmærksomhed, hun kan drømme om, og på samme tid en vidunderlig frihed til at bevæge sig, sådan som moderne tider kræver. Som Coco selv udtrykker det: ”En pige bør være to ting: classy og fantastisk”.

Vi ser på tre af Chanels nyeste modeller - de rammer lige i plet.

 

Aftenkjole inspireret af kinesiske foldeskærmeDen lange og løse facon giver pigerne et drenget look. Silkekjolens overdådige broderier med metallic lace og farvede paletter giver den drengede facon elegance. Kjolen er desuden ærmeløs og knækort! Det er udfordrende. Det er nyt. Det er CHANEL!

 

Den japansk inspirerede Aftendragt

Her er igen brugt silke og metallic thread, som giver jakken det majestætiske look. Coco har hentet inspiration fra den japanske kimono til at kreere dette mesterværk.

 

”Den lille sorte kjole” - enkel og elegant

Dette sæt er en variant Coco’s berømte ”lille sorte”, men her er den tilpasset hverdagsbrugens krav. På grund af det lettere sportslige præg med jerseybluse og nederdel med et lille bælte er den nemmere at bevæge sig i. Stingene er inspireret af ridetøj og mandsklæder. Den er enkel men elegant. Den er moderne.

 





Søren Hein Rasmussen
Christina Maria Jessen

Ying Chen
Sissel Vennike Ditlevsen
Christina Maria Jessen
Carsten Lysbjerg Mogensen
Søren Hein Rasmussen
Rikke Holst Thomsen

Shanghai Modern Title
Shanghai Modern Left

Shanghai Modern Menu Right